Sova butik - Stockholm

Nytt koncept för Sova

Butikens trappa

Vi fick uppdraget att ta fram ett nytt butikskoncept för SOVA där en viktig del var att stärka SOVAs identitet i butiken och få ett tydligare kundvarv.

Det fanns mycket befintligt att utgå ifrån, såsom kunnig personal, välkänd logotype med högigenkänningsfaktor (nyligen uppdaterad av Garbergs) samt kvalitativa och kända varumärken. 

Vi strukturerade ut budet genom att samla lakan, påslakan, täcken och kuddar mm i en tillbehörsbutik placeradi hjärtat av lokalen. Alternativt, som på Kungsgatan, på entréplan.

Målsättningen var att utforma tillbehörsbutiken vitalitetsskapande och därmed uppmuntra människor att komma tillbaka oftare. Här upplever de säsongens växlingar och får inspiration för sina sovrum. Utmed väggarna eller, som i denna butik, på nedre plan har vi samlat sängleverantörerna. För de av SOVA utvalda leverantörerna har vi skapat rum/avdelningar där de implementerat sina respektive koncept och visar produkter. En visuell öppenhet mellan rummen bibehålls för att SOVA-personalen ska kunna se och hjälpa flera kunder samtidigt.

 

I butiken ska kunden känna sig välkommen i en trivsam och avslappnad miljö. Hen ska känna att det är en butik där man gärna tillbringar tid för det viktiga beslutet att välja ny säng.

 

I SOVAs del är väggfärgerna mjukt beige och golvet går i en lite mörkare nyans. Innanför dörren möts man av en lobby/kassastation där kunden välkomnas och kan ta en kaffe. Belysningen är varieradmed tempoväxlingar. SOVA-butiken är en plats där kunderna får värdefulla råd och låter sig inspireras.